LOVING HIGHSMITH by Eva Vitija

Based on Patricia Highsmith’s personal writings and accounts of her family and lovers, the film casts new light on the famous thriller writer’s life and oeuvre, permeated by themes of love and its defining influence on identity.

Feature Documentary, 2022, 84′

Writer & Director: Eva Vitija
Producers: Franziska Sonder, Maurizius Staerkle Drux, Ensemble Film, Zürich (CH)
Co-producer: Carl-Ludwig Rettinger, Lichtblick Film Cologne (DE), arte/ZDF, Swiss National Broadcaster (SRF, RSI)


Crew
DOP: Siri Klug
Sound Recordist: Juliane Vari
Editor: Rebecca Trösch
Music Composer: Noël Akchoté
Compositings & Animations: Fabian Kaiser, Fabian Engeler
Sound Design: Jascha Viehl (BVFT)
Line Producer: Lino Rettinger
Music Recording, Mixing & Mastering: Christophe Albertijn
Re-Recording Mixer: Alexander Weuffen (BVFT), tonpunktstudio.
Color Grading: Felix Hüsken (BVK, CSI), Farbkult
Graphic Design: Fabian Kaiser

Supported by: Zürcher Filmstiftung, Bundesamt für Kultur (BAK), Kanton St. Gallen, Suissimage, UBS Kulturstiftung, Alexis Victor Thalberg Stiftung, Ernst Göhner Stiftung, Volkart Stiftung, SSA, MEDIA Desk Suisse, Eurodoc, Film- und Medienstiftung NRW

 

Distribution
World Sales: Autlook Filmsales
Distribution Switzerland: Filmcoopi Zürich
Distribution Germany: Salzgeber & Co. Medien Berlin

 

Festivals (selection)
Solothurner Filmtage 2022 – Opening Film – Swiss Premiere
Sydney Film Festival – International Premiere
Docaviv International Documentary Film Festival


Downloads

– Film Stills: zip
– Film Poster: pdf / jpg

 

Reviews

«Ein berührendes Portrait.»
kulturtipp

«In Eva Vitijas elegantem, detailverliebten Dokumentarfilm verbinden sich die Erinnerungen der geliebten und liebenden Frauen Highsmiths mit den Notizen, den Romanfiguren, früheren Highsmith-Interviews und den grossen Verfilmungen zu einem blühenden Bild mit dunklen Einschlüssen und schmerzlichen Druckstellen.»
SRF Kultur

«Auf sorgfältige Weise zeichnet dieser Film das Bild einer Künstlerin, die nur in seltenen Fällen ihr Liebesglück mit Frauen leben konnte.»
Tages-Anzeiger